Αρχική Ιστορία Δήμοι - Χωριά Ήθη - Έθιμα Μοιρολόγια Ποίηση Απόδημοι Αρχιτεκτονική
Εκκλησίες Κάστρα Ταΰγετος Χλωρίδα Πανίδα Σπήλαια Προϊόντα Άρωμα Μάνης
Δημιουργοί Απόψεις Εκδρομές Σύλλογοι   Σύνδεσμοι Wallpaper Περιεχόμενα Βιβλιογραφία

 

Προηγούμενη

 

Επικοινωνία

Οι άκρες της Ελληνικής γλώσσας

Αντιπρόσωποι από διάφορες γωνιές του κόσμου θα συναντηθούν στο 3ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ελληνόφωνων και Ελληνογενών Λαών.

«Πριν 100 χρόνια λέγανε πως πεθαίνει η γλώσσα. Ακόμη όμως τη μιλάμε». Ο καθηγητής Σαλβατόρε Σικούρο διατυπώνει τη φράση σε άπταιστα Ελληνικά. Μπορεί να είναι Ιταλός αλλά κατάγεται από τα Ελληνόφωνα χωριά της Νοτίου Ιταλίας. Τα νέα Ελληνικά τα έμαθε από κασέτες στα 50 του χρόνια. Ως τότε ήξερε μόνο τα γκρεκάνικα, τη γλώσσα που μιλούσαν οι γονείς του και οι παππούδες του. Τώρα στη Νότιο Ιταλία είναι πιο εύκολο να μάθει κανείς νέα Ελληνικά παρά την τοπική διάλεκτο.

Οι δάσκαλοι από την Ελλάδα κάνουν μαθήματα όχι μόνο στα σχολεία αλλά και σε τμήματα ενηλίκων, για τα οποία μάλιστα δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και πολλοί Ιταλοί από τα κοντινά χωριά. «Οι νέοι πλέον δεν μιλάνε τη διάλεκτο, όπως παλιά», επισημαίνει ο κ. Σικούρο, «και δεν μπορούν να τη μάθουν στα παιδιά τους. Αλλά όπως σας είπα και πριν από 100 χρόνια έλεγαν πως η γλώσσα και οι παραδόσεις μας θα χαθούν...».

Για τον κ. Σικούρο η διάσωση του πολιτισμού των Ελληνόφωνων της Νοτίου Ιταλίας είναι κάτι σαν ηθική υποχρέωση. Για να ανταποκριθεί σε αυτήν, εκείνος και 100 ακόμη «συνάδελφοί» του από διάφορες περιοχές του κόσμου θα έρθουν στην Αθήνα στις 7 και 8 Οκτωβρίου. Τις ημέρες αυτές θα διεξαχθεί το 3ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ελληνόφωνων και Ελληνογενών Λαών - «Ελληνογένεια '97», που διοργανώνεται με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Φίλων Ελληνόφωνων Εξωτερικού υπό την αιγίδα των υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών. Στο συνέδριο, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Πολεμικό Μουσείο με ελεύθερη είσοδο, έχουν προσκληθεί ελληνόφωνοι από τη Νότιο Ιταλία, τη Σικελία, την Κορσική, την Αζοφική θάλασσα, την Αντιόχεια, τη Ρουμανία, την Παλαιστίνη κ.ά.

Σύμφωνα με την πλέον αποδεκτή θεωρία, οι ελληνόφωνοι της Νοτίου Ιταλίας, εγκαταστάθηκαν στην περιοχή τον 8ο π.Χ. αιώνα, στον δεύτερο αποικισμό. Τώρα έχουν μείνει στην Απουλία εννέα χωριά και στην Καλαβρία πέντε, που κατοικούνται από Έλληνες της Μεγάλης Ελλάδας οι οποίοι μιλούν το δικό τους Ελληνικό ιδίωμα, τα γκρεκάνικα. Στις συγκεκριμένες περιοχές λειτουργούν τμήματα διδασκαλίας νέων Ελληνικών για μαθητές και ενηλίκους, καθώς από το 1994 το υπουργείο Παιδείας έχει αποσπάσει έξι δασκάλους για να διδάξουν στους κατοίκους τα νέα Ελληνικά.

Στη Σικελία υπάρχουν ακόμη έξι χωριά που κατοικούνται από Ελληνοαρβανίτες, οι οποίοι έφθασαν εκεί μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης. Όμως, ιστορικές αναφορές για εμπορικές σχέσεις μεταξύ των Κρητών και των Σικελών υπάρχουν από τη μινωική εποχή. Στα ιστορικά χρόνια άκμασαν οι Ελληνικές πόλεις της Σικελίας.

Στη διπλανή Κορσική, ο πρώτος αποικισμός έγινε το 565 π.Χ. όταν οι αρχαίοι Φωκαείς ίδρυσαν την πόλη Αλαλία. Ύστερα από περίπου 23 αιώνες, το 1675, έγινε ο επόμενος αποικισμός, όταν Μανιάτες από το Οίτυλο κατέφυγαν στο νησί για να γλιτώσουν από τους Τούρκους.

Αλλά Ελληνογενείς υπάρχουν και στα μεσογειακά παράλια της Ισπανίας, στην πόλη Έλτσε, την οποία «ανακάλυψαν» τα υπουργεία και οι πρεσβείες μας μόλις το 1989, όταν κάποιοι από τους κατοίκους της, πήραν την πρωτοβουλία να ενημερώσουν τους αρμοδίους ότι το Έλτσε είναι η αρχαία Ελίκη. Σύμφωνα λοιπόν με τους δικούς τους ισχυρισμούς, οι πρώτοι Έλληνες άποικοι στην περιοχή έφθασαν τον 5ο π.Χ. αιώνα από τη Μασσαλία.

Τώρα έχουν φτιάξει έναν ιδιαίτερα δραστήριο σύλλογο, ο οποίος ονομάζεται «Esquadra de "Pobladores Griegos" του Ελτσε – «αρχαία Ελίκη» και κάθε χρόνο διοργανώνουν διάφορες εκδηλώσεις, μεταξύ των οποίων «η Ελληνική Αγορά», «η Ελληνική Εβδομάδα» στις οποίες εμφανίζονται ντυμένοι με πέπλα, χλαμύδες, στολές οπλιτών. Επίσης, ανεβάζουν θεατρικά έργα, όπως «Η αρπαγή της ωραίας Ελένης», «Ιάσων και Αργοναύτες», κ.ά. Στις εκδηλώσεις τους περιφέρουν πάντα και ένα ξύλινο ομοίωμα του Παρθενώνα.

Έλληνες ζουν και στη Συρία, στην πόλη Χαμιδιέ. Πρόκειται για μουσουλμάνους Κρητικούς, τους οποίους εξόρισε ο σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ το 1890, γιατί πολέμησαν στο πλευρό των χριστιανών. Τώρα έχουν μείνει περίπου 3.000 άτομα που διατηρούν αμιγή την κρητική διάλεκτο και τις παραδόσεις τους.

Στην Παλαιστίνη, επίσης, υπάρχουν Ελληνικά χωριά κυρίως κοντά στη Βηθλεέμ. Οι κάτοικοι ονομάζονται Ρουμ Ορτοντόξ και είναι Έλληνες της Μικράς Ασίας που ζήτησαν εκεί καταφύγιο στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας.

Στην Αζοφική θάλασσα, στην Ουκρανία, υπάρχουν 59 χωριά στα οποία ζουν Έλληνες από τον 8ο π.Χ. αιώνα, την ίδια εποχή που αποικήθηκε η Νότιος Ιταλία.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ (C) ΤΟ ΒΗΜΑ, 05-10-1997


Ελλήνων κοινότητες ] Μανιάτες Πεταλιδίου ] Μανιάτες Κορσικής ] Ελληνικό Καργκέζε ] Μανιάτες & Ναπολέων ] Θρησκεία & Καργκέζε ] Εικόνα Παναγίας ] Καργκέζε Άρθρο ] [ Ελληνόφωνοι ] Καλαβρία ] Το νησί των Μανιατών ] Απόδημοι Πραστιώτες ]