Άγιος
Θεόδωρος στη Μπάμπακα
Του Νικολάου
Δρανδάκη, καθηγητή Πανεπιστημίου
Στην επάνω άκρα
του χωριού Μπάμπακα σώζεται ο δικιόνιος
ελλαδικού τύπου, τρουλλαίος με νάρθηκα ναός
του Αγίου Θεοδώρου.
Η χρονολογία 1075
που υπάρχει στο ναό είναι χαραγμένη σ' ένα
μαρμάρινο ελκυστήρα του, ο οποίος πρέπει να
λαξεύτηκε και να τοποθετήθηκε κατά το
χτίσιμο της εκκλησίας. Αποτελεί λοιπόν το
μνημείον κλειδί για τη χρονολόγηση άλλων
αχρονολόγητων ναών της Μάνης. Γι' αυτό
νόμισα χρήσιμο να παρατεθούν περισσότερες
λεπτομέρειες της κατασκευής του, μολονότι
και ο Η. Μegaw έγραψε για το ναό παρέχων κάτοψη
και φωτογραφίες, αλλά και παλιότερα ο R. Traquair
είχε κάνει λόγο για τον Άγιο Θεόδωρο.
Χαμηλά οι τοίχοι
είναι χτισμένοι με αργούς λίθους (μεταξύ
των οποίων παρεμβάλλονται λίγα αρχαία
αρχιτεκτονικά μέλη) και με πλίνθους. Κατά το
επάνω περίπου 1/3 του ύψους των τοίχων o
τρόπος δομής είναι αμελής πλινθοπερίβλητος.
Κατά κανόνα τόσον οι κατακόρυφες όσο και οι
οριζόντιες πλίνθοι είναι μονές. Αντί των
πρώτων απαντούν σποραδικά πλίνθινα
διακοσμητικά σχήματα, μεταξύ των οποίων και
σταυρός. Τούτων σχέδια έχει ήδη δημοσιεύσει
ο Μegaw (Ν πλευρά της Προθέσεως) γράμματα του
ελληνικού αλφαβήτου, όπως το Γ (στο Ν τοίχο
πολλές φορές, στον Δ), το ταυ (Α, Ν και Δ τοίχο)
το ζήτα (τοίχο του νάρθηκα). Οδοντωτή ταινία
δεν χρησιμοποιήθηκε, ούτε Οδοντωτό γείσο.
Στο Ν αέτωμα,
δυτικά του παραθύρου, σειρά πολλών
παράλληλων, κατακόρυφων πλίνθων. Στη Ν
γωνία του Α τοίχου έχει εντοιχισθή ανάγλυφο
διαστ. 0,33x0,26, μιμούμενο πρόστυλη πρόσοψη
κτηρίου, αποκεκρουμένο κατά το αέτωμα, και
στο Δ τοίχο δεξιά της θύρας πλάκα με
εγχάρακτη επιγραφή ρωμαϊκών χρονών (;):
ΔΙΟΦΑΝΤΕ ΧΑΙΡΕ ΑΥΓΗ
ΧΑΙΡΕ ΕΠΙΤΕΥΞΙ ΧΑΙΡΕ
Το δίλοβο
παράθυρο της μεσαίας αψίδας ακολουθεί τον
τύπο της κιονοστοιχίας. Κάθε λοβός του
πλαισιώνεται από μονή σειρά πλίνθων. Τα
τόξα των λοβών σχηματίζουν πλίνθοι
αρχόμενες από τη γένεση των τόξων. Πάνω από
την αψίδα το αέτωμα διακοσμείται
εκατέρωθεν από σειρά όρθιων παράλληλων
πλίνθων. Και τα πλίνθινα τόξα των μονόλοβων
παραθύρων της Προθέσεως και του Διακονικού
πλαισιώνονται από μονή σειρά πλίνθων.
Δίλοβα είναι τα παράθυρα και των τύμπανων
του ναού. Και τούτων τα τόξα είναι πλίνθινα,
όπως και το μέγα διπλό ανακουφιστικό τόξο
της μοναδικής δυτικής θύρας. Τα τόξα
τονίζονται εξωτερικά από μονή σειρά
πλίνθων. Οι δύο λοβοί του παραθύρου
εγκλείονται μέσα σε ευρύτερο πλίνθινο τόξο.
Διαφορές στην
κατασκευή λεπτομερειών δεν λείπουν. Έτσι
στο δίλοβο του Β τυμπάνου υπάρχουν και
τεταρτοκύκλια πλίνθινα, τονιζόμενα με μονή
πάλι σειρά πλίνθων. Τα τεταρτοκύκλια
αρχίζουν από το επίπεδο της αρχής του τόξου
του εγκλείοντας τους λοβούς. Μέσα στο χώρο
τους ήταν εντοιχισμένο πιάτο, σώζεται το
ανατολικό, βαθύ με λαδί γάνωμα. Γύρω-γύρω το
πράσινο κόσμημα μοιάζει με πλεξίδα. Στο
μέσον κάτι σαν οφθαλμός ή ψάρι και κοντά στα
χείλη ταινία από έλικες. Τα κοσμήματα είναι
γραπτά και οι γραμμές βαθυκάστανες.
Τους λαμπάδες
των παραθύρων αποτελούν συνήθως οι
πωρόλιθοι της τοιχοδομίας. Στο Δ παράθυρο
οι λαμπάδες είναι πλίνθινοι και φθάνουν
τόσον αυτοί όσο και το τόξο πού αγκαλιάζει
το παράθυρο ως κάτω, ως το ανακουφιστικό
τόξο της θύρας. Η αισθητική εντύπωση από την
τελευταία λεπτομέρεια νομίζω πώς δεν είναι
πολύ ευχάριστη, αν και είναι φανερό από το
υλικό κατασκευής του παραθύρου - οι πλίνθοι
δεν αφθονούν στη Μάνη - ότι ήθελαν να
διακοσμήσουν περισσότερο την πρόσοψη της
εκκλησίας, όπως προδίδει και το διπλό,
βαθμιδωτό, πλίνθινο, ανακουφιστικό τόξο της
θύρας και το μαρμάρινο ανάγλυπτο αρχικό
ανώφλιο . Στο τύμπανο του Ν και του Δ δίλοβου
παραθύρου επάνω και μεταξύ των λοβών ήταν
εντοιχισμένος σκύφος.
|