Αρχική Ιστορία Δήμοι - Χωριά Ήθη - Έθιμα Μοιρολόγια Ποίηση Απόδημοι Αρχιτεκτονική
Εκκλησίες Κάστρα Ταΰγετος Χλωρίδα Πανίδα Σπήλαια Προϊόντα Άρωμα Μάνης
Δημιουργοί Απόψεις Εκδρομές Σύλλογοι Σύνδεσμοι Wallpaper Περιεχόμενα Βιβλιογραφία

 

Προηγούμενη

 

Επικοινωνία

Μπίλιοβο

του Βασίλη Πιερρακέα

Η χαραυγή του 20ου αιώνα βρίσκει τη Μάνη και πάλι πρώτη τόσο στους Εθνικούς Αγώνες όσο και στις ειρηνικές εργασίες.

Οι νεαροί Μανιάτες Αξιωματικοί, Υπαξιωματικοί, Χωροφύλακες και άλλοι πολίτες, όλοι τους εθελοντές ξεκινούν για την απελευθέρωση της Μακεδονίας μας. Είναι οι Ηρωικοί Μανιάτες Μακεδονομάχοι, όπου στα χέρια τους βρίσκεται η φρούρηση των συνόρων της Πατρίδας μας, αλλά και η απελευθέρωση των σκλαβωμένων Ελληνικών εδαφών. Οι Μανιάτες που μένουν πίσω γνωρίζουν πως τα στιβαρά χέρια των παιδιών τους κρατούν τα άρματα και αυτοί ήσυχοι επιδίδονται σε ειρηνικές εργασίες.

Στην περιοχή του Δήμου Αβίας της Έξω Μάνης με έδρα του Δήμου τον Κάμπο και επί Δημαρχίας του Ηλία Κατσάκου - Μαυρομιχάλη κατασκευάστηκαν πολλά και μεγάλα, για την εποχή και τα μέσα που υπήρχαν, έργα.

Το 1902 κτίστηκε το Ροβιανό γεφύρι που συνέδεε τα χωριά Κάμπος - Οροβά - Γαϊτσές (σημερινό Κέντρο).

Το 1904 άρχισε η κατασκευή του δρόμου Σωτηριάνικα - Αλτομιρά με λιθόστρωτο (καλντερίμι) που είναι το καλύτερο της περιοχής και ίσως από τα καλύτερα της χώρας. Έχει 75 στροφές που από αυτές οι 40 είναι κατασκευασμένες με φανταστική καλαισθησία. Κάποιος που γνωρίζει από πέτρα ίσως το χαρακτήριζε τεχνικό αλλά και αρχιτεκτονικό δημιούργημα. Οι τριάντα στροφές είναι κατασκευασμένες σε κλίση εδάφους εβδομήντα τοις εκατό περίπου.

Το σημείο αυτό είναι το ονομαστό, για την εποχή, Μπίλιοβο. Όποιος ανέβει τον δρόμο αυτόν αισθάνεται δέος από την ανάβαση και τη θέα του τοπίου. Παρ’ όλο που έχει εγκαταλειφθεί διατηρείται σε καλή κατάσταση. Ειδικότερα από τη θέση Ρίζα έως το Κάτω Ραχούλι, όπως λέγεται αυτό το σημείο, δεν έχει υποστεί καμμία φθορά.

Από τις λίγες πληροφορίες που συγκεντρώσαμε βρίσκουμε ότι την χάραξη των σαράντα στροφών έκανε ο Μηχανικός της εποχής εκείνης Παναγιώτης Αφεντάκης και κατασκευαστές εργολάβοι ήταν τα αδέλφια Νικόλαος και Στασινός Σταυριανέας από τα Σωτηριάνικα.

Οι πέτρες που έχουν χρησιμοποιηθεί τόσο για τις ξερολιθιές όσο και για το στρώσιμο του δρόμου είναι σχεδόν όλες πελεκημένες με τα εργαλεία της εποχής σφυρί και καλέμι.

Από τους πελεκητές (λαξευτές) της πέτρας αναφέρουμε τους αδελφούς Παναγιώτη και Κωνσταντίνο Κοζομπόλη από το χωριό Αλτομιρά. Επίσης μάθαμε ότι φουρνέλα με παραμίνα άνοιγε ο επίσης από τα Αλτομιρά Γεώργιος Ψαρέας με το παρατσούκλι (Χούσος), τα δε φουρνέλα γέμιζε με φουρνελομπαρούτι ο Γεώργιος Κεφαλέας. Εργάσθηκαν και πολλοί άλλοι που δυστυχώς τα ονόματά τους δεν μπορέσαμε να μάθουμε.

Οι υπόλοιπες 35 στροφές δεν εδόθησαν σε εργολάβο. Κατασκευάσθηκαν με προσωπική εργασία των κατοίκων του χωριού Αλτομιρά. Από την ημερομηνία που βρίσκουμε σκαλισμένη σε μια πέτρα συμπεραίνουμε πως το έργο τέλειωσε το 1928.

Από την εφημερίδα «ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ» (1988-1996), έτος 8ο, Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1995, αρ.φ. 56. Εκδότης Βασ. Πιερρακέας, συγγραφέας του βιβλίου "Οι Παλαιοί Μανιάτες", εκδόσεις "ΑΔΟΥΛΩΤΗ ΜΑΝΗ", 2001.


Καλντερίμι Μαρβίνιτσας ] [ Μπίλιοβο ]