Εκδοτικό σημείωμα ] Με τα αιγοπρόβατα ] 17η Μαρτίου ] Τα πιστόλια... ] Ταβέρνα Λαλούδες ] Κ. Νάντια Σερεμετάκη ] Η Μανιατοπούλα... ] Ο Βλάχος... ] Καρδαμύλη ] [ Το πιστόλι... ] Μανιάτικη Διπλωματία ] Η στάση των... ] Άνθη και Φυτά... ] Οι όμορφες... ] Η ιστοσελίδα... ] Γυμνάσιο - Λύκειο... ] Τρέχει σαν... ] Κάστρο Πασσαβά ] Λας ] Χωσιάρι ] Πυγμαχικοί θρύλοι ] Η ιστορία της... ]

 

Κεντρική
Επάνω

 

Επικοινωνία


Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο

Τηλέφωνα
27330 53670 &
210 7622266

Κατασκευή ιστοσελίδας
Γ.Η. Βενιζελέας

ΤΟ ΠΙΣΤΟΛΙ ΤΟΥ ΚΑΠΕΤΑΝ ΤΡΟΥΠΑΚΗ

Του Νικολάου Βασιλάτου

Τα όπλα αποτελούν μέσα στους αιώνες, αδιάψευστους μάρτυρες της ιστορίας και του πολιτισμού ενός τόπου, ιδιαίτερα όταν αυτά είναι συνδεδεμένα με τη ζωή και τη δράση ιστορικών προσωπικοτήτων. Λαμπρό παράδειγμα ενός τέτοιου ιστορικού όπλου αποτελεί ένα έξοχο όσο και σπάνιο ασημένιο πιστόλι των τελευταίων δεκαετιών του 18ου αιώνα αποδιδόμενο στον άτυχο δεύτερο μπέη της Μάνης Μιχαήλ Τρουπάκη, τον οποίο σκότωσαν οι Τούρκοι μακριά από την πατρίδα του, αφού προηγούμενα τον απήγαγαν με τη βοήθεια του διερμηνέα του στόλου. Ο μηχανισμός του όπλου, που το πυροδοτούσε με τη βοήθεια πυρόλιθου, είναι χειροποίητος, κατασκευασμένος από ατσάλι και φέρει το όνομα του γνωστού και πολύ δημοφιλή στην Ελλάδα Ιταλού οπλουργού του 18ου αιώνα Rossi. Η όψη του είναι εξαιρετικά καλαίσθητη παρά την απλότητα που τον διακρίνει. Τα μόνα διακοσμητικά του στοιχεία είναι η φυλλόσχημη κατάληξη του εξωτερικού ελατηρίου του και ο άξονας ο οποίος κρατά τον κόκορα του όπλου και ο οποίος έχει μορφή προσωπείου σατύρου, αγαπημένο διακοσμητικό στοιχείο των έργων, των Ιταλών οπλουργών του 17ου και 18ου αιώνα.

Ο κορμός του πιστολιού, κατασκευασμένος ολόκληρος από ασήμι, είναι πλούσια διακοσμημένος με ανάγλυφες καμπυλόμορφες διακοσμήσεις. Πιθανότατα έργο Ηπειρώτη ταλαντούχου αργυροχόου ο κορμός του όπλου διακρίνεται για την ακρίβεια, την αρμονία και τη χάρη των δια κοσμητικών του θεμάτων τα οποία είναι παρμένα από το φυτικό κόσμο και απλώνονται σε ολόκληρη την επιφάνεια του. Ο άγνωστος καλλιτέχνης - αργυροποιός, έχει πλημμυρίσει αρμονικά ολόκληρη την επιφάνεια του όπλου με φυτικές διακοσμήσεις που κατα λήγουν σε πολύμορφα ρομβοειδή και στρογγυλά άνθη, ενώ ταινίες από «σαβάτι» συμπληρώνουν την πλούσια διακόσμησή του. Ανάμεσα στα διάφορα διακοσμητικά θέματα και πλούσια διακόσμηση, ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει σε δύο αρχαιοπρεπή ανθέμια, φιλοτεχνημένα στη βάση της λαβής του όπλου, καθώς και στον διπλό λογχοπέλεκη των Οθωμανών που έχει φιλοτεχνηθεί με ρεαλισμό, σε δύο εμφανή σημεία των υπολοίπων πλούσιων ανθικών διακοσμήσεων.

Λαμπρή είναι η όλη όψη του πιστολιού, εξ αιτίας του ασημένιου κορμού του που λάμπει ολόκληρος, εκτός από τα σημεία της επιφάνειας του κοντά στο μηχανισμό που είναι μαυρισμένα από τη χρήση του μπαρουτιού.

Στο επιστόμιο (ψέλιο) του μπαρουτοκαπνισμένου πιστολιού διακρίνεται χαραγμένη νεώτερη επιγραφή που προσδιορίζει τον πρώτο του ιδιοκτήτη και αναφέρει:

"ΚΑΠΕΤΑΝ Τρουπάκις ΕΝ ΚΑΡΔΑΜΙΛΗ".

Ασφαλώς το όπλο αυτό χρησιμοποιήθηκε και από τους απογόνους του μπέη τις κρίσιμες πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα, τότε που μετά από ένοπλο αγώνα απελευθερώθηκαν οι Έλληνες από τους Τούρκους και γεννήθηκε το Ελληνικό κράτος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι δύο ακόμη παρόμοια πιστόλια με μηχανισμούς του ίδιου οπλουργού Rossi, βρίσκονται σε πύργο παλαιάς ισχυρής οικογένειας καπετάνιων στη Μάνη.

Ο Νικόλαος Βασιλάτος κατ' εντολήν της Ακαδημίας Αθηνών, έχει συγγράψει μελέτη για την ιστορία και την αισθητική των όχλων της Επανάστασης του 1821 της Οθωμανικής εποχής.


Προηγούμενη Επόμενη