Εκδοτικό σημείωμα ] Με τα αιγοπρόβατα ] 17η Μαρτίου ] Τα πιστόλια... ] Ταβέρνα Λαλούδες ] Κ. Νάντια Σερεμετάκη ] Η Μανιατοπούλα... ] Ο Βλάχος... ] Καρδαμύλη ] Το πιστόλι... ] Μανιάτικη Διπλωματία ] [ Η στάση των... ] Άνθη και Φυτά... ] Οι όμορφες... ] Η ιστοσελίδα... ] Γυμνάσιο - Λύκειο... ] Τρέχει σαν... ] Κάστρο Πασσαβά ] Λας ] Χωσιάρι ] Πυγμαχικοί θρύλοι ] Η ιστορία της... ]

 

Κεντρική
Επάνω

 

Επικοινωνία


Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο

Τηλέφωνα
27330 53670 &
210 7622266

Κατασκευή ιστοσελίδας
Γ.Η. Βενιζελέας

1928: Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΟΙΤΥΛΙΩΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΕΟΠΟΛΗ

Μια άγνωστη σελίδα της Μάνης από τον Μιχάλη Γρ. Μπατσινίλα

Το 1928 η Κυβέρνηση με πρωθυπουργό το Ε. Βενιζέλο αποφάσισε να φορολογήσει την Μάνη με την φορολογία της "δεκάτης", όπως ονομάστηκε στο λάδι 12% ανά οκά. Οι επαρχίες Γυθείου και Οιτύλου που αποτελούσαν την ιστορική Μάνη ένεκα της προσφοράς τους στο Εθνικό Αγώνα της Ανεξαρτησίας δεν πλήρωναν φόρο στο λάδι.

Στις 28 Οκτωβρίου 1928 ημέρα Κυριακή πήγαν στην Αρεόπολη οι Οιτυλιώτες και από την επαρχία Γυθείου μόνο οι Βαχιώτες. Είχε στηθεί τραπέζι για φορολογία και για δημοπρασία των φόρων αλλά εξαγριωμένοι οι Μανιάτες τα πέταξαν τα τραπέζια, ο έφορος κρύφτηκε και ματαιώθηκε η δημοπρασία. Μερικοί που ήξεραν γράμματα μπαίνουν στην εφορία (το οίκημα ήταν του Τζαούτου από την Τσίπα) και ψάχνοντας εύρισκαν τα χαρτιά τους και τα έσκιζαν, όμως οι πιο πολλοί που δεν ήξεραν γράμματα τους παρακαλούσαν να βρούνε και τα δικά τους, όμως μη παίρνοντας ανταπόκριση βάζουν φωτιά στα χαρτιά και καίγεται η εφορία.

Ο Βενιζέλος στέλνει το Τάγμα Σκαπανέων και την Σχολή Υπενωμοταρχών Χωροφυλακής δια ξηράς, και δια θαλάσσης ένα πολεμικό το "Λέων" στον όρμο του Οιτύλου, με διοικητή τον Στόλαρχο Βαβούρη που είχε παντρευτεί Βοιτυλιώτισσα την Ελισάβετ Κουρμπέλη να μεσολαβήσει για την κίνηση των Μανιατών και να τους καθηλώσει σαν πιο κατάλληλος. Πράγματι αποβιβάστηκαν στο Λιμένι επίνειο της Αρεόπολης με ένα μικρό πλοιάριο και ανέβηκαν στην Αρεόπολη. Τότε οι Βοιτυλιώτες πήραν τ' άρματα τους και πολλοί Αρεοπολίτες περικυκλώνοντας την Αρεόπολη, η πολιορκία κράτησε 24 ώρες. Μετά κατέβηκε ο Νομάρχης και εσυμβίβασε τα πράγματα. Ως πρωταίτιους της κατάστασης θεώρησαν και έστειλαν κατηγορούμενους 15 Οιτυλιώτες, με κατηγορία σε βαθμό κακουργήματος. Επίσης και 14 Αρεοπολίτες, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος τους Δημήτριος Παναγιώτου Θεοδωρικάκος. Από το Οίτυλο ήσαν 15 οι εξής:

1. Πέτρος Νικολάου Πέτρουλας πρόεδρος Οίτυλου., 2. Παναγιώτης Κύκαρης, 3. Πέτρος Σαλπά, 4. Ιωάννης Βουνισέας, 5. Θεοδόσης Βουνισέας, 6. Νικόλαος Βουνισέας, 7. Νικόλαος Στρατηγέας, 8. Χαρίλαος Μπαρούνης, 9. Σταύρος Πέτρουλας, 10. Πέτρος Μπογέας (12), 11. Μήτσος Γεωργουλέας, 12. Μιχάλης Δεγρέας, 13. Στέφανος Σπανέας, 14. Γεώργιος Βουνισέας, μαθητής Γυμνασίου κατηγορήθηκε χωρίς να λάβει μέρος στην επανάσταση, 15. Δεν τον έμαθα.......

Οι πρόεδροι Οιτύλου και Αρεόπολης ήσαν οι μόνοι που συνελήφθησαν και έκαναν 6 μήνες φυλακή, οι άλλοι όλοι φυγοδικούσανε. Έγιναν 3 δίκες, η πρώτη στην Τρίπολη με αναβολή, η δεύτερη στην Καλαμάτα με αναβολή κι η τρίτη στην Καλαμάτα με αθώωση.

Έτσι η Μάνη με την στάση τους αυτή διατήρησε το καθεστώς, που την εξαιρούσε εντελώς από την φορολογία της δεκάτης, διότι η Κυβέρνηση αποφάσισε τελικά, να μη πληρώνει κανένας Μανιάτης φόρο.

1 Οίτυλο κ' Αρεόπολη εκάμανε τη στάση,
μα τους εκόπηκε χαρτί κ' ο νόμος θα δικάσει.
2 Δεν ζήτησαν προνόμια τίποτες να τους δώσει,
μόνο για φόρο μίλησαν λίγο να ελαττώσει.
3 Η Μάνη δεν επλήρωνε απ' το Εικοσιένα,
όπως το γράφουν τα χαρτιά, που βρίσκονται γραμμένα.
4 Απ' του Μπραήμη τον καιρό κι απ' του Μαυρομιχάλη,
εδώ 'ταν ο Πετρόμπεης μια κεφαλή μεγάλη.
5 Εδώ 'ταν του Πετρόμπεη το 'ρωϊκό ασκέρι,
ποτέ δεν υποτάχτηκε σε Τούρκικο σεφέρι.
6 Ήρθαν καράβια Τουρκικά εις το Δυρό ν' αράξουν,
τη Μάνη για να πιάσουνε και να την υποτάξουν.
7 Τα παλικάρια τα καλά όλα ήταν φευγάτα,
Βέργ’ Αλμυρού φυλάγανε με τα καπετανάτα.
8 Άντρες γυναίκες πήρανε ντουφέκια και λιθάρια,
τους Τούρκους εσκοτώσανε φύγαν και τα καράβια.
9 Ήρθαν' εδώ και βασιλείς(1) και υπουργοί με γνώση,
στη Μάνη φόρο δεν βάλαν ποτέ για να πλιερώσει.
10 Φέραν στην Αρεόπολη και στήσαν εφορία
που 'χαν τα εισοδήματα της Μάνης τα χωρία.
11 Κάνουν σιτάρι μπόλικο μπαμπάκι, καλαμπόκι
και τα βουνά της έχουνε μπόλικο πριονοκόκκι.
12 Τα δάση της είναι χοντρά βάτοι και φινοκάλια
και άνθρωποι ευρίσκονται σε μαυρισμένα χάλια.
13 Σε γούβες έχουν το νερό σπέρνουν και το κριθάρι
κι όντας φυσήξει ο βοριάς όλο θα τους το πάρει.
14 Πως να πληρώσουν οι φτωχοί τους φόρους που γυρεύει,
αν είχαμε κάνα λεφτό το φάγαμε στ' αλεύρι.(2)
15 Μόνο το λάδι φτήνυνε έπεσε και το κρέας
και τα λεφτά σωθήκανε ετούτης της χρονέας.
16 Οι άνθρωποι εργάζονται στο δρόμο (3) όσοι μπορούνε,
είν' το ψωμί μας ακριβό μα δεν το απαντούνε.
17 Βάρτα Λευτέρη τα γυαλιά με όλη την ομάδα,
επλεονάσαν (4) οι μιστοί κι έφαγαν την Ελλάδα.

18 Φάνηκε από τα προχτές απ' τους σεισμοπαθήδες, (5)
η Μάνη δεν βοηθήθηκε γράψαν κ' οι 'φημερίδες.
19 Ο Μπέης (6) εβοήθησε της έστειλε χιλιάδες
κι ώστε να γένει διανομή τα φάγαν οι γραφιάδες.
20 Τον Κολομβάκη βουλευτή στείλαμε στην Αθήνα,
είναι μεγάλος ρήτορας πάντα μιλά στο Βήμα.
21 Η δίκη προσδιορίστηκε πέρα στην Καλαμάτα
κι όλα της Μάνης τα χωριά ευρίσκοντο φευγάτα.
22 Χιλιάδες δεκατέσσερις ήτανε πηγεμένοι,
να ιδούνε την υπόθεση η δίκη τι θα γένει.
23 Φωνάζει όλος ο Μοριάς φωνάζ' η Μεσσηνία
να δώσουνε γοργά με μιας σε όλους αμνηστία.
24 Η δίκη είν' αναβολή κ' οι μάρτυρες δεν πάνε,
για να τους εδικάσουνε και να τους τιμωράνε
25 Ο Πέτρουλας (7) ως πρόεδρος και βουλευτής εχτέθη,
πήγε κατηγορούμενος, γιατί στην στάση ευρέθη.
26 Στη στάση ήτανε πολλοί, θα ήσαν πεντακόσοι,
οι περισσότεροι παιδιά, όπου δεν έχουν γνώση.
27 Αυτ' οι κατηγορούμενοι (8) δεν ήτανε στη στάση,
μα όσους πήρε η πενιά αυτούς θε να δικάσει.
28 Ως δικηγόρος μίλησε μόνο ο κυρ-Κουράκος, (9)
είναι μεγάλος νομικός δεν είν' άλλος στο κράτος.
29 Ο Γιαννακάκος (10) μίλησε στο Γύθειο είν' ταμίας
είναι κι από το Οίτυλο, μεγάλος χτηματίας.
30 Κι ο Κολομβάκης (11) μίλησε, εγώ θα τον παινέσω,
αυτοπροσώπως ήρθεκε, για να τους βρει το μέσο.
31 Το άξιο δικαστήριο απαλλαγή τους δίνει,
φώναξε όλος ο λαός: "Ζήτω Δικαιοσύνη!".

Την τσάτιρα μου την είπε η προγιαγιά μου Ευγενία Μπατσινίλα το γένος Ταβουλάρη το καλοκαίρι του 1969

1 Ο Όθωνας και η Αμαλία είχαν επισκεφθεί την Μάνη, μάλιστα λέγεται ότι στο Πύργο του Πετρόμπεη στο Λιμένι έμαθε την απόφαση της έξωσής του.
2 Εννοεί την μεγάλη ακρίβεια στ' αλεύρι και φτώχεια.
3 Εργάζονται στη διάνοιξη και το στρώσιμο των καλντιριμιών.
4 Γίνανε πολλοί μισθοσυντήρητοι του δημοσίου και έφαγαν την αγροτιά.
5 Ο μεγάλος σεισμός του 1927με επίκεντρο το Οίτυλο.
6 Ο Πέτρος Μαυρομιχάλης ο βουλευτής.
7 Πέτρος Νικολάου Πέτρουλας πρόεδρος Οιτύλου. Όταν πέθανε στο μοιρολόγι που του είπε η αδερφή του η Αεώνη, που παντρεύτηκε Πατουχέα αναφέρει και τα εξής που μας
διέσωσε η Βούλα Σκουτζέα: "...την εφορία έκαψες και τίποτα δεν έπαθες και τα 'βαλες με την Βουλή η Μάνη για ν' απαλλαγή από το φόρο τον πολύ..." 8 Οι κατηγορούμενοι δεν ήσαν στην "στάσι", αυτό δείχνει ότι οι αρχές δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν τους πρωταίτιους που τους κάλυπτε η Μανιάτικη σιγή.
9 Ο Κυρ-Κουράκος ο δικηγόρος, ήταν ο Παύλος ο Κουράκος από την Αρεόπολη του γιατρού του Πουλικάκου ο κουνιάδος.
10 Ο Γιώργος Γιαννακάκος, που ήταν από το Οίτυλο και το σπίτι του ήταν εκείνο που έχει σήμερα ο Νίκος Κουρμπέλης του Μιχάλη. Ο Γιαννακάκος Παναγιώτης πούλησε την περιουσία του στο Οίτυλο και αγόρασε χτήματα στο Μαυροβούνι Γυθείου. Ο Γιώργος ήταν και ταμιακός υπάλληλος της τράπεζας.
11 Ο Ευστράτιος Κουλουμβάκης (1872-1958) ήταν Βενιζελικός βουλευτής από το χωριό Ζαχαριά (Λιμπόχοβα) Τσερίων της Έξω Μάνης.
12 Ο Πέτρος ο Μπογάς είχε πάει στην Αμερική και είχε ξαναγυρίσει στο χωριό του το Οίτυλο. Φόρεσε την κουστουμιά και το ρεμπούμπλικο καπέλο του, που τα 'χε φέρει από την Αμέρικα και καβάλα σε ένα άλογο βγήκε από την Αρεόπολη στον δρόμο προς Βαχό και συνάντησε τους στρατιώτες με σκοπό να τους παραπλανήσει. Τους είπε ότι "...μόνο τόσοι ήρθατε να πολεμήσετε τους επαναστατημένους Μανιάτες πάτε όλοι σας χαμένοι... , και κατάφερε προς στιγμήν να τους προκαλέσει σύγχυση. Ο Πέτρος Μπογέας πριν ξεκινήσει έλεγε ένα δίστιχο:

"Καημένο Καστιγκάρι στα μαύρα να ντυθείς
τον Πέτρο τον Μπογά δεν θα τον ξαναδείς".

Γιατί ήταν αποφασισμένος όπως και όλοι τους ακόμα και να σκοτωθούν πολεμώντας με τα όπλα ή την διπλωματία, για τα αιτήματά τους. Το Καστιγκάρι ήταν για τους Μανιάτες το όνομα τον νησιού Έλλις (Ellis Island) της Νέας Υόρκης, που ήταν το σημείο υποδοχής και το λοιμοκαθαρτήριο για τους μετανάστες και ονομαζόταν επίσης Κάστελ Γκάρντεν (Castel Garden), εξ ού και η παραφθορά Καστιγκάρι.

ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΣΑΤΙΡΑ
Ο "Τσατιράς" Η. Καράμπελας, προσπάθησε να δώσει ιστορικά γεγονότα για να στηρίξει το αφορολόγητο της Μάνης από το 1821. Την Τσάτιρα την έχει καταγράψει στο βιβλίο του "Ανέκδοτα" σελ. 141-143 ο Κυριάκος Κάσσης, όμως δεν είναι ολοκληρωμένη και επιπλέον έχει ένα κομμάτι από την τσάτιρα του '97 ενσωματωμένο σ' αυτή. Ο Κάσσης τώρα γράφει τον Καράμπελα με το όνομα Γιάννης (;) αφήνοντας το Δ. Καράμπελα που έγραφε υποθετικά στο μοιρολόγι του Βασιλιά Γεώργιου, δείχνοντας πλήρη άγνοια για τον "Τσάτιρα", του Οιτύλου και για το έργο του, μέχρι το 1986 που κατέγραψε την τσάτιρα από την Αλκμήνη-Παρασκευή Κικίλια από την Μίνα, χήρα του Αρεοπολίτη Απόστολου Σαγιάκου. Ο πατέρας της, Κυριάκος Κικίλιας ήτανε δάσκαλος στη Χοτάσια και κάποιος Πατουχέας δημοσίευσε την Τσάτιρα με το δικό του όνομα σε εφημερίδα του Γυθείου, από κει την έμαθε και την είπε στον Κυριάκο Κάσση.

(Το παρόν άρθρο του συνεργάτη μας Μιχ. Μπατσινίλα περιλαμβάνεται και στο έμμετρο βιβλίο του με τίτλο "Φως εκ φωτός στη Μάνη " σελ. 27-32)


Προηγούμενη Επόμενη