Κεντρική Σελίδα
Προηγούμενη

Εισήγηση Νομάρχη Ν.Α. Λακωνίας, Γρηγορίου Αποστολάκου

Θέμα: Προβλήματα και προοπτικές Ανάπτυξης του Νομού Λακωνίας

nomarhis1.jpg (38041 bytes)Κατ' αρχή σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία της «Πανελλήνιας Ένωσης Γυναικών Μάνης». Την θεωρώ θετική και. επιβαλλόμενη ενέργεια αφού προσθέτει, άλλο ένα ΔΗΜΟΣΙΟ ΒΗΜΑ, για την ανάδειξη της φυσιογνωμίας και των προοπτικών Λακωνίας και της Μάνης, αλλά και την ενημέρωση των πολιτών σε συνδυασυδ με τον κριτικό έλεγχο της κεντρικής, της περιφερειακής και της τοπικής εξουσίας.

ΘΕΜΑ 1ο

Τα συγκριτικά ττλεονεκτήματα που χαρακτηρίζουν σε γενικές γραμμές τ' αναπτυξιακά δεδομένα της Λακωνίας είναι η Γεωργική Οικονομία κατά 70% περίπου και το Πολιτιστικό Περιβάλλον κατά το υπόλοιπο ποσοστό.

Πιο συγκεκριμένα το παραγωγικό δυναμικό της Λακωνίας στον τριτογενή τομέα και ιδιαίτερα στους τομείς της ελαιοκομίας, των Εσπεριδοειδών και- των κηπευτικών έχει- προϊόντα υψηλής ποσότητας και ποιότητας.

Έχουυε μέση ετήσια παραγωγή ελαιολάδου περίπου 30.000 τόννους. Η μέση ετήσια παραγωγή βρώσιμων ελιών είναι 7.000 τόννοι. Στα εσπεριδοειδή παράγονται κατά μέσο όρο ετησίως 240.000 τόννοι, από τους οποίους οδηγούνται στην εξαγωγή 60.000 τόννοι και στη χυμοποίηση 70.000 τόννοι. Οι υπόλοιποι 110.000 τόννοι διατίθενται στην απόσυρση και την εσωτερική κατανάλωση.

Τα κηπευτικά με μια ετήσια παραγωγή 80.000 τόννους περίπου διατίθενται κυρίως στην εσωτερική αγορά.

Το Πολιτιστικό Περιβάλλον της Λακωνίας είναι ένα μέγα συγκριτικό πλεονέκτημα όχι μόνο για την Πελοπόννησο και την Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη.

Η Αρχαία Σπάρτη, οι Μυκηναϊκοί τάφοι τα μοναδικής ποιότητας ανά την υφήλιο ψηφιδωτά της Σπάρτης οι Βυζαντινοί χώροι του Μυστρά της Μονεμβασίας, του Γερακίου τα εκατοντάδες βυζαντινά μοναστήρια, το ανοικτό Μουσείο της Μάνης αποτελούν μια ΑΚΡΩΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ, απαρίθμηση για το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα της Λακωνίας·

Θεωρώ ότι επιβάλλεται να προσεγγίσουμ.ε την σημερινή κατάσταση του Γεωργικού Τομέα.

ΘΕΜΑ 2ο

Σε τραγική οικονομική κατάσταση βρίσκονται φέτος χιλιάδες αγρότες καθώς οι τιμές διαμορφώνονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα και οι κοινοτικές επιδοτήσεις μειώθηκαν δραματικά.

Ειλικρινώς πιστεύω ότι οι ΛΑΚΩΝΕΣ ΑΓΡΟΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ και αυτή είναι έκκληση και κραυγή αγωνίας στην Κυβέρνηση.

Απαιτείται άμεσα συνολική ανατροπή του τρόπου οργάνωσης του αγροτικού τομέα.

Οι κορυφαίες συνεταιριστικές οργανώσεις απέτυχαν τραγικά. Η αγροτική οικονομία επιβάλλεται να στηριχθεί σε νέους θεσμούς. Χρειάζεται, αμέσως ένα καθαρώς ΕΠΙΤΕΛΙΚΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ για να αναλάβει την ευθύνη του αγροτικού τομέα της Οικονομίας. Ταυτόχρονα με την άμεση ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ αρμοδιοτήτων που είναι. πια ΕΘΝΙΚΗ ανάγκη να οργανωθεί από μηδενική βάση ο κρίσιμος αυτός τομέας της Εθνικής μας οικονομίας.

Πιστεύω ακόμη ότι οι αγρότες μας πρέπει τάχιστα ν' αποκτήσουν επιχειρηματική νοοτροπία και η παραγωγή να οργανωθεί στην βάση ανταγωνιστικών αγροτικών επιχειρήσεων.

Ενώ χιλιαδες νοικοκυριά που ζουν από την παραγωγή λαδιού και πορτοκαλιού περιήλθαν σε απόγνωση, βασικές έννοιες όπως:
(α) η οργάνωση παραγωγής με την αναδιάρθρωση καλλιεργειών και την μείωση του παραγωγικού κόστους
(β) του Μάρκετινγκ
(γ) η διείσδυση στις ξένες αγορές
(δ) εμπορικός σχεδιασμός και οικονομική αξιοποίηση των αγροτικών προϊόντων παραμένουν άγνωστες για την Κυβέρνηση, που όφειλε να πάρει πρωτοβουλίες για να δημιουργήσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και τα κίνητρα ώστε να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα.

Η ΠΑΣΕΓΕΣ και η ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΗ όπως και πολλές άλλες δευτεροβάθμιες και πρωτοβάθμιες συνεταιριστικές οργανώσεις έχουν τεράστιες ευθύνες. Οι διοικούντες στην μεγάλη τους πλειοψηφία ενδιαφέρονται μόνο για την πολιτική τους καριέρα και την προσωπική τους ανέλιξη στην πολιτική σκηνή και όχι για την βελτίωση της αγροτικής οικονομίας. Οι περισσότερες απ' αυτές είναι υπερχρεωμένες και διοικούνται ανορθόδοξα.

Υποτίθεται ότι η ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΗ π.χ. θα έπρεπε ν' ασχολείται με την έρευνα της διεθνούς αγοράς και τον εντοπισμό ευκαιριών για την προώθηση του ελαιολάδου.

Οι Λάκωνες αγρότες είναι αναγκασμένοι να πωλούν την παραγωγή σε Ιταλούς επιχειρηματίες που το επεξεργάζονται βιομηχανικά στη χώρα τους και το μεταπωλούν σε υψηλή τιμή·

Αν η Κυβέρνηση δεν δρομολογήσει άμεσες ριζοσπαστικές λύσεις και όχι ημίμετρα χωρίς τόλμη, φαντασία και ρήξεις η Ελληνική ύπαιθρος θα συνεχίσει να παρακμάζει να συρρικνώνεται και να ερημώνει.

Οφείλουν επί τέλους οι αρμόδιοι ν' αντιληφθούν ότι αποτελεί ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ να αλλάξει αυτή η κατάσταση το ταχύτερο δυνατόν. Οφείλουν επιτέλους οι. αρμόδιοι ν' αντιληφθούν ότι έχουν ΕΘΝΙΚΟ ΧΡΕΟΣ να διασφαλίσουν το εισόδημα των Ελαιοπαραγωγών.

ΘΕΜΑ 3ο - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σε ότι αφορά τον Πολιτισμό η κατάσταση είναι το ίδιο δυσάρεστη, Μεγάλες εκκρεμότητες περιμένουν την λύση τους επί πολλά χρόνια και όλες μας οι ελπίδες, αφέθησαν στα κοινοτικά κονδύλια του 3ου ΚΠΣ. Φοβάμαι ότι θα διαψευσθούμε και πάλι εν όψει. της δυσμενούς εξέλιξης του προγράμματος αυτού λόγω:
α) τόσον των μεγάλων χρονικών υστερήσεων ως προς την εφαρμογή του και
β) όσον και των ανεπαρκών χρηματικών πόρων που θα διατεθούν, είτε σε Εθνικό, είτε σε περιφερειακό επίπεδο για τον πολιτισμό.

Για μας είναι, αδιαπραγμάτευτη διεκδίκηση σε ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ η Αναστήλωση του Αρχαίου θεάτρου Σπάρτης, η κατασκευή Μουσείων στη Σπάρτη, τη Νεάπολη και το Γύθειο. Η ολοκλήρωση των εργασιών στο Μυστρά, τη Μονεμβάσια, και το Γύθειο, η συνολική αξιοποίηση της Μάνης, οι ανασκαφικές εργασίες στην Πελλάνα και την Πλύτρα, η διάσωση των Βυζαντινών Μοναστηριών κ. λ. π.

ΘΕΜΑ 4ο - 3ο Κ.Π.Σ

Οι κανονισμοί των διαρθρωτικών ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης επί τη βάσει των οποίων, διατίθενται οι χρηματικοί πόρου του 3ου Κ.Π.Σ. για την προγραμματική περίοδο 2000-2006 είχαν δημοσιευθεί και ήσαν ήδη γνωστοί από τον Μάρτιο του 1999. Το σχέδιο ήταν γνωστό και είχε συμφωνηθεί από τον Μάρτιο του 1999, ήταν όμως ευρύτερα γνωστό πολύ νωρίτερα στα πλαίσια της AGENDA 2000. Στους κανονισμούς αυτούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ,που είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟΙ από τα κράτη μέλη, περιλαμβάνονται γενικά:

(α) το ύψος των χρηυατοδοτήσεων των προγραμμάτων και (β) οι δημοσιονομικές προϋποθέσεις εφαρμογής των προγραμμάτων με άλλα λόγια οι όροι διαχείρησης των χρηματικών πόρων.

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι ρυθμίσεις των διαρθρωτικών ταμείων της Ε.Ε. για το 3ο Κ.Π.Σ. ήσαν ιδιαιτέρως αυστηροί και επεβάλλετο να ληφθούν ΤΑΧΙΣΤΕΣ αποφάσεις από την πλευρά της Κυβέρνησης ώστε:

(α) να έχουμε έγκαιρη απορρόφηση των χρηματικών πόρων
(β) να επιτύχουμε τον στόχο του πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος και της προστιθέμενης αξίας και
(γ) το κυριώτερο να μην χαθούν χρηματικοί πόροι.

Όλοι αναμέναμε ότι μέσα στους 9 μήνες του 1999 θα είχαν ολοκληρωθεί όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες και η Κυβέρνηση (ΥΠΕΘΟ) θα έπαιρνε όλες τις αναγκαίες αποφάσεις, ώστε από την 1-1-2000 ν' αρχίσει υλοποιούμενο το πρόγραμμα του 3ου Κ.Π.Σ. Αντ’ αυτών όμως έγιναν τα εξής 9 γεγονότα που ουδείς μπορεί ν' αμφισβητήσει:

1. Πέρασε όλο το 2000 αναξιοποίητο σε οτι αφορά την προετοιμασία και την δημοπράτηση οπουδήποτε έργου. Ήδη διανύουμε το 2001 και η κατάσταση είναι·ίδια. Κατά τη γνώμη μου, και όχι μόνο, υπάρχουν μεγάλες πολιτικές ευθύνες για την εξέλιξη αυτή. Ουδείς διαιούται και για τον οποιοδήποτε λόγο να υποθηκεύει το μέλλον του τόπου πας. Αυτή η κακοδαιμονία ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ.

Πλέον αυτού όπως θεωρώ απαράδεκτο το γεγονός να υποστηρίζεται ότι με τους χρηματικούς πόρους του 3ου ΚΠΣ θα λυθούν όλα τα προβλήματα της Ελλάδος, αφού όλοι γνωρίζουυε ή εν πάσει περιπτώσει οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι οι εισροές αυτές από την Ε.Ε. καλύπτουν μόνον το 5% του ΑΕΠ. Οι αναπτυξιακές ανάγκες της Χώρας θα καλυφθούν από την Κυβερνητική πολιτική. Κανένας μας δεν πρέπει να ξεχνά ότι το 3ο ΚΠΣ είναι πριν και πάνω απ’ όλα ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΜΑ-

2. Η έγκριση του Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος από την Ευρωπαϊκή Ένωση έγινε τον Αύγουστο του 2000.

Η έγκριση των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων έγινε από την Ε.Ε. τον Απρίλιο του 2001!!!

3. Τα συμπληρώματα προγραμματισμού που συνοδεύουν υποχρεωτικώς τα επιχειρησιακά προγράμματα δεν έχουν ακόμη συνταχθεί και αναμένεται να υποβληθούν για έγκριση στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι το τέλος Ιουλίου 2001. Χωρίς την έγκριση αυτή δεν μπορεί να δημοπρατηθεί μελέτη ή έργο του 3ου ΚΠΣ. Είναι χαρακτηριστικό ότι άλλες χώρες της Ε. Ε. διαπραγματεύονται την έγκριση των συμπληρωμάτων προγραμματισμού επί πολλούς μήνες. Η μέχρι σήμερα διαδικασία για το 3ο ΚΠΣ μόνον δυσάρεστες εκτιμήσεις μας επιτρέπει για το θέμα αυτό. Για μένα δεν αποτελεί κινδυνολογία ή στείρα θέση ή κρίση ότι αν φθάσουμε στο τέλος του 2001 και δεν έχουν εγκριθεί τα συμπληρώματα προγραμματισμού «ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΤΙΝΑΧΘΕΙ ΤΟ 3ο Κ.Π.Σ. ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ»!!! Σε ευνοϊκότερη προσέγγιση είναι βέβαιο ότι θα χάσουμε σημαντικό ποσοστό κοινοτικών κονδυλίων.

4. Ο Νόμος 2860/2000 για την θεσμοθέτηση των νέων αρχών διαχείρισης του 3ου ΚΠΣ ψηφίσθηκε με καθυστέρηση ενός χρόνου στις αρχές του 2000. Ακόμη δεν έχουν εκδοθεί όλα τα Π.Δ. και οι Υπουργικές Αποφάσεις. Πιο συγκεκριμένα οι διαχειριστικές αρχές, οι αρχές πληρωμής και οι επιτροπές παρακολούθησης σήμερα που μιλάμε βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της οργάνωσης.

5. Η πρώτη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής Παρακολούθησης του 3ου Κ.Π.Σ. έγινε στην Αθήνα στις 24 Απριλίου 2001!!! Αν αυτό δεν είναι μεγίστη καθυστέρηση τότε τι άλλο είναι;;;

6. Υπάρχει δέσμευση και υποχρέωση της κάθε χώρας της Ε.Ε. για την μεταφορά των κοινοτικών κονδυλίων για χρονικό διάστημα ΜΟΝΟ ΔΥΟ ΕΤΩΝ από την δέσμευσή τους. Για κανένα ΠΕΠ δεν έχει γίνει δέσμευση χρημάτων. Πιστεύει κανείς ότι σε τέσσερα χρόνια το Ελληνικό Δημόσιο θ’ απορροφήσει χρήματα που έπρεπε ν’ απορροφήσει σε 6 χρόνια;;;

7. Είναι πλέον ορατό και βέβαιο ότι η Κυβέρνηση προκειμένου ν' αποφύγει μέρος της απώλειας των Κοινοτικών Κονδυλίων ΘΑ ΥΠΟΧΡΕΩΘΕΙ να προβεί σε συστηματικές παραχωρήσεις σε εντόπιους ή ξένους ιδιώτες.

8. Οι Νομαρχιακές Αυτ/σεις και ΟΤΑ ως φορείς υλοποίησης του 3ου ΚΠΣ έχουν τεράστιο έλλειμμα ενημέρωσης, πόρων, προσωπικού, κατά συνέπεια ο κίνδυνος απώλειας πόρων του Γ’ ΚΠΣ είναι ορατός και. πραγματικός. Πλέον αυτού αυτή η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΜΗΡΙΑ των Νομαρχιακών Αυτ/σεων και των ΟΤΑ, από την Κυβέρνηση αναδεικνύει για άλλη μια φορά το πολιτικό πρόβλημα διοίκησης της χώρας αφού η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ έχει καταστεί «γράμμα κενό».

9. Σύμφωνα με τις αποφάσεις και τις οδηγίες του ΥΠΕΘΟ δεν θα διατίθεντο εθνικοί πόροι, στους φορείς υλοποίησης (π.χ. Νομαρχίες-Δήμοι) για την ωρίμανση των ενταχθησομένων έργων στο 3ο Κ.Π.Σ. αφού οι ίδιοι πόροι των ΟΤΑ είναι, κατά κοινή ομολογία ανεπαρκείς. Η σύνταξη των απαιτουμένων μελετών, (με δεδομένη την αδυναμία του δημοσίου τομέα) θα καλυπτόταν από πόρους του 3ου Κ.Π.Σ. Όταν όμως χάσαμε ουσιαστικά τα πρώτα δύο χρόνια και αν υποθέσουμε ότι το πρόγραμμα εγκρίνεται μέσα στο 2001 πότε θα προλάβουμε να προετοιμάσουμε τα έργα που εντάχθηκαν θεωρητικά ή πρόκειται, να ενταχθούν;;; Τα αμείλικτα αυτά ερωτήματα προσδιορίζουν τις μεγάλες πολιτικές ευθύνες της Κυβέρνησης.

Η ενδεικτική αυτή αναφορά στους 9 λόγους που στην πράξη υπονομεύουν μια από τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές ευκαιρίες της χώρας μόνο δυσάρεστες σκέψεις δημιουργούν.

Από τη στιγμή που το 3ο ΚΠΣ είναι εθνική υπόθεση νομοτελειακά επιβάλλει σε όλους την συναίνεση, την συνεννόηση, το διάλογο και την σύνθεση των δράσεων.

Είναι αδιανόητο στη νέα εποχή θέματα που επηρεάζουν την ζωή και την ευημερία όλων των Ελλήνων να διαχειρίζονται με αυτό τον επικίνδυνο και απαράδεκτο τρόπο.

ΘΕΜΑ 5ο - ΛΑΚΩΝΙΑ ΚΑΙ 3ο Κ.Π.Σ.

Εμείς είμεθα ήδη έτοιμοι σε επίπεδο σχεδιασμού από το 1ο εξάμηνο του 1999, καθορίζοντας τους βασικούς αναπτυξιακούς άξονες και τις στρατηγικές του Νομού, που σας εκθέτω πολύ περιληπτικά αμέσως πιο κάτω:

ΠΡΩΤΟΝ Η κατάρτιση τοπικού αναπτυξιακού προγράμματος ώστε ν' αποκλεισθούν αποσπασματικές τοπικές ρυθμίσεις, οι προσωπικές εξυπηρετήσεις, το πολιτικό κόστος και οι σκοπιμότητες του πελατειακού συστήματος για μικροκομματικούς λόγους. Τα έργα που θα ενταχθούν πρέπει να έχουν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα και προστιθέμενη αξία. Με άλλα λόγια πρέπει να ωφελούν το κοινωνικό σύνολο. Ήδη το πρόγραμμα αυτό είναι έτοιμο όπως και η χωροταξική μελέτη του Νομού χρηματοδοτήθηκε με 24 εκατ. δραχμές από το 2ο ΚΠΣ του ΠΕΠ Πελοποννήσου Η χωροταξική μελέτη έγινε από το ΥΠΕΧΩΔΕ και χρηματοδοτήθηκε ομοίως από το ΠΕΠ Πελοποννήσου.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ Η βελτίωση των δικτύων υποδομής πάσης μορφής ώστε ν' αρθούν οι περιφερειακές και ενδοπερίφερειακές ανισότητες και ενισχυθεί η εσωτερική συνοχή. Είναι γνωστό από τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι κατά την δεκαετία 1986 - 1996 η Πελοπόννησος και η Ήπειρος εμφάνισαν ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ!!!

Δυστυχώς για μας στην πρωτοπορία της Πελοποννήσου βρίσκεται, η ΛΑΚΩΝΙΑ για να αποδειχθεί ότι όχι μόνον η Ευρώπη αλλά και η Ελλάδα και ειδικότερα η Πελοπόννησος κινούνται υε δύο ταχύτητες.

Η επισήμανση αυτή προδιαγράφει την ευθύνη της Κυβέρνησης για χορήγηση των αναγκαίων πόρων ώστε να προετοιμασθούν και να υλοποιηθούν τα ήδη προταθέντα έργα, από τη Νομαρχία Λακωνίας, όπως αυτά προβλέπονται και στην αναπτυξιακή μελέτη.

Από την άλλη πλευρά προδιαγράφει την ευθύνη όλων των Λακώνων για ΑΤΑΛΑΝΤΕΥΤΗ ΚΑΙ ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ μέσα από την συσπείρωση των τοπικών δυνάμεων και την στήριξη των τοπικών αρχών δηλαδή της Νομαρχίας και των Δήμων, όπου ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ ώστε να επιτύχουμε τους δίκαιους στόχους μας.

ΤΡΙΤΟΝ Η δυναμική προώθηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ). Σε αυτές υπάγονται και οι ομάδες παραγωγών και οι συνεταιρισμοί.

Οι χρηματικοί πόροι που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για το σκοπό αυτό είναι παρά πολλοί από το 3ο ΚΠΣ, γιατί τον θεωρεί κύρια πηγή ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Απαιτούμε όπως οι πόροι αυτοί διατεθούν κατά κύριο λόγο στους Νομούς. Προϋποθέσεις που απαιτούνται είναι η έγκαιρη ενημέρωση των φορέων όπως π.χ. Επιμελητήρια από τα αρμόδια Υπουργεία, η δικαιοσύνη στην κατανομή των πόρων και η διαφάνεια στην διαχείρησή τους.

ΤΕΤΑΡΤΟ Η ενίσχυση και προώθηση της γνώσης που είναι κυρίαρχη πολιτική και βασική παράμετρος του 3ου ΚΠΣ. Οι χρηματικοί πόροι που θα διατεθούν για το σκοπό αυτό είναι τεράστιοι.

Αναφέρω ενδεικτικώς τις| επενδύσεις στον άνθρωπο, την ουσιαστική παιδεία και γνώση, την επαγγελματική κατάρτιση, την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών.

Επιβάλλεται η ορθολογιστική αξιοποίηση των πόρων αυτών ώστε να επιβιώσουμε στο ιδιαίτερο ανταγωνιστικό Ευρωπαϊκό περιβάλλον του 21ου αιώνα.

ΠΕΜΠΤΟ Η ρωμαλαία χρηματική συμμετοχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου στους χρηματικούς πόρους του 3ου ΚΠΣ και πέραν αυτού η αυξημένη συμμετοχή της Λακωνίας στους πόρους του ΠΕΠ Πελοποννήσου για τους πιο πάνω εκτεθέντας λόγους,

Οι χρηματικοί αυτοί πόροι πρέπει να είναι πολλαπλάσιοι εκείνων του 2ου ΚΠΣ. Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας που κατανέμει τις πιστώσεις αυτές οφείλει να το πράξει αυτό σε διαφορετική περίπτωση θα τεθεί η Λακωνία στο οριστικό περιθώριο.

Τα 210 δις περίπου του ΠΕΠ Πελοποννήσου που ανακοινώθηκαν παρά την αριθμητική αύξηση συγκριτικά με το 2ο ΚΠΣ ουδεμία αισιοδοξία επιτρέπουν για μεγάλης κλίμακας διόρθωση των πραγμάτων.

ΕΚΤΟ Την ουσιαστική και εκτεταμένη συμμετοχή της Πελοποννήσου και της Λακωνίας εκτός και πέρα από το ΠΕΠ Πελοποννήσου στα Εθνικά Λειτουργικά Προγράμματα του 3ου ΚΠΣ (Εθνικό σκέλος που διαχειρίζονται κυρίως τα Υπουργεία),

Είναι πολιτική ευθύνη της Κυβέρνησης να συμβάλλει στην άρση της αδικίας του 2ου ΚΠΣ, όταν κανένα έργο της Πελοποννήσου και της Λακωνίας δεν έγινε από τα προγράμματα των Υπουργείων από το 1996 μέχρι το 2000 δηλαδή από το 2ο ΚΠΣ.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος εννοώ σε μια ενδεικτική απαρίθμηση τα εξής έργα:

(α) Εθνική οδός Μεγαλόπολη – Σπάρτη - Γύθειο (κλειστός αυτοκινητόδρομος) Το έργο εξηγγέλθη από το ΥΠΕΧΩΔΕ και ανετέθη η μελέτη του τμήματος Μεγαλόπολη-Σπάρτη. Απαιτούμε την συνολική μελέτη κυρίως όμως απαιτούμε την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου μέχρι το τέλος του 2006 που λήγει το 3ο ΚΠΣ.

(β) Αρδευτικό-αντιπλημμυρικό έργο του Ευρώτα (φράγμα Βορβή). Και το έργο αυτό εξηγγέλθη από το Υπουργείο Γεωργίας. Απαιτούυε ομοίως την άμεση σύνταξη της μελέτης από το Υπουργείο και την εμπρόθεσμη κατασκευή του έργου αυτού που έχει αμαρτωλό παρελθόν και καρκινοβατεί με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Γεωργίας πλέον της δεκαετίας.

(γ) Εθνική οδός Τρίπολη – Σπάρτη - Γύθειο

(δ) Εθνική οδός Σπάρτη – Μονεμβάσια - Νεάπολη

(ε) Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

(στ) Αρχαιολογικοί χώροι Σπάρτης – Μυστρά - Μονεμβασίας

(ζ) Λιμάνι Γυθείου

(η) Μαρίνα Μονεμβασίας - Γυθείου

(θ) Αρχαιολογικά Μουσεία Σπάρτης – Νεάπολης - Γυθείου

(ι) Υδρογεωλογική μελέτη Νομού Λακωνίας.

Αυτονόητο είναι ότι όσα έργα δεν αναφέρθηκαν και πρέπει να γίνουν θα υλοποιηθούν από το ΠΕΠ Πελοποννήσου, όπως αυτονόητο είναι επίσης ότι στηρίζουμε την ένταξη έργων στο Εθνικό Σκέλος του 3ου ΚΠΣ που δεν είναι στην Λακωνία, πλην όμως ελαφρύνουν το ΠΕΠ Πελοποννήσου αφού μένουν αδιάθετες περισσότερες πιστώσεις. Τέτοια έργα είναι ο δρόμος Τρίπολη - Καλαμάτα, ο Περιφερειακός άξονας Πελοποννήσου που μας ενδιαφέρει πολύ η Ιονία οδός, η Επίδαυρος κλπ.

ΈΒΔΟΜΟ Η δίκαιη αναλογία των χρημάτων που θα δοθούν στις 13 Περιφέρειες ώστε «να κλείση το άνοιγμα της ψαλίδας» σε βάρος μας. Φοβούμεθα ότι οι ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ και τα τεράστια ποσά που θα διατεθούν στο Λεκανοπέδιο για τα απαραίτητα έργα υποδομής θα αποβούν σε βάρος της Ελληνικής Περιφέρειας.

Στηρίζουμε τους Ολυμπιακούς αγώνες. Περισσότερο όμως στηρίζουμε την άρση των αδικιών.

Απαιτούσε και διεκδικούμε δίκαιη αντιμετώπιση. Έχουμε απόλυτο δικαίωμα για ίσες ευκαιρίες για ευημερία και πρόοδο. Ο ΑΙΜΟΔΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΡΧΙΑ ΚΑΙ Ο ΣΤΥΛΟΒΑΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΓΡΟΤΕΣ.

ΟΓΔΟΟ Η προνομιακή συμμετοχή της Λακωνίας στις πιστώσεις του Ταμείου Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαχειρίζεται το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας.

Οι πιστώσεις αυτές που στοχεύουν με απλά λόγια να ενισχύσουν (στα μέτρα που προβλέπονται) τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές θα ήτο αδιανόητο άδικο, κοινωνικά ανεπίτρεπτο και πολιτικά απαράδεκτο να δοθούν σε περιοχές όπως η Αττική, η Κρήτη, η Κεντρική Μακεδονία και η Θεσσαλία, που πληρούν τις προϋποθέσεις του στόχου 1 της Ε.Ε.

ΕΝΑΤΟ Η άμεση λήψη μέτρων από την Κυβέρνηση για την καλύτερη προετοιμασία των φορέων σχεδιασμού και υλοποίησης του 3ου ΚΠΣ δηλαδή των Νομαρχιών και των Δήμων.

Τα μέτρα αυτά όπως ανεφέρθη και πιο πάνω είναι κυρίως δύο

(α) η άμεση πρόσληψη εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού για την ταχεία και καλύτερη προετοιμασία των ενταχθησομένων έργων

(β) η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους ή από τον κρατικό προϋπολογισμό των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων ώστε να συντάξουν εγκαίρως τις απαιτούμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση μελέτες ωρίμανσης και επιλεξιμότητας των έργων Σε αντίθετη περίπτωση θα χαθούν πιστώσεις.

ΔΕΚΑΤΟ Η υποστήριξη πρωτοβουλιών και ρυθμίσεων που έχουν ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.

Για το σκοπό αυτό διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση σημαντικοί χρηματικοί πόροι. Υποχρεούμεθα να τους αξιοποιήσουμε και στη Λακωνία διεκδικώντας την συμμετοχή μας στα προγράμματα των Υπουργείων και όχι μόνον, μιας και οι πόροι αυτοί συνήθως δεν αποκεντρώνονται σε τοπικούς φορείς.

Στην Ελλάδα η ΕΥΡΟΦΙΛΟΛΟΠΑ εξαντλείται «στα πόσα πήραμε» ή «τι θα πάρουμε στο μέλλον».

Η πραγματικότητα βέβαια είναι διαφορετική- Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδεικνύει και στηρίζει σειρά δράσεων με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα από τις οποίες και η Λακωνία μπορεί και οφείλει να κερδίσει όπως π.χ.

(α) η απασχόληση και ανεργία
(β) προστασία των καταναλωτών
(γ) η επαγγελματική κατάρτιση
(δ) η υγεία
(ε) ο πολιτισμός και η νέα γενιά
(στ) το περιβάλλον
(ζ) ο κοινωνικός αποκλεισμός
(η) τα ναρκωτικά και η εγκληματικότητα
(θ) η μετανάστευση κλπ.

Πέραν αυτών εξειδικευμένα έργα περιβάλλοντος όπως

(α) Διαχείριση στερεών αποβλήτων
(β) δικτύων ύδρευσης (Μάνη - Ζάρακας)
(γ) ήπιων μορφών ενέργειας (όπως π.χ. ηλιακή - αιολική)
(δ) τηλεπικοινωνιών για τηλεματική πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα για τη Λακωνία.

ΕΝΔΕΚΑΤΟ Ειδική μέριμνα για την περίπτωση της Μάνης επί τη βάσει της υπάρχουσας Ειδικής Αναπτυξιακής μελέτης όπως και για την περίπτωση της νησιωτικής περιοχής της Ελαφονήσου

Μετά την καταγραφή των 11 αυτών κατευθυντήριων αναπτυξιακών αξόνων για τη Λακωνία εξειδικεύοντας τις θέσεις της Νομαοχίας Λακωνίας πάνω σε ότι αφορά τις μελέτες και τα έργα του γεωργικού τομέα σε τίτλους καταγράφω τα εξής:

(α) Συνεχιζόυενα έργα από εθνικούς πόρους,
(Ι) Κατασκευή νέας δεξαμενής αρδευτικού έργου Ξηροκαμπίου
(II) Αρδευτικό και αντιπλημμυρικό έργο Ευρώτα.

(β) Συνεχιζόμμενα έργα από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2ο ΚΠΣ)
(Ι) Αρδευτικό έργο Γράμμουσας.

(γ) Προταθέντα έργα για ένταξη στο 3ο ΚΠΣ _
(Ι )Αρδευτικό - αντιπλημμυρικό έργο ρου Ευρώτα και Βορβά
(II) Υδρογεωλογική Μελέτη Λακωνίας
(III) Αρδευτικό - στραγγιστικό έργο Τρινάσου Σκάλας
(IV) Αρδευτικό έργο Αμυκλών
(V) Λιμνοδεξαμενή Αγίου Δημητρίου Ζάρακα.

(δ) Συμπληρωματικά νέα έργα για την πλήρη λειτουργία παλαιών εγγειοβελτιωτικών έργων.
(Ι) Τοίχοι αντιστήριξης αρδ. έργου Παλαιοτταναγιάς
(II) Αξιοποίηση γεώτρησης αρδ. έργου Γουβών
(ΙΙΙ) Ανόρυξη - αξιοποίησης γεώτρησης αρδ. έργου Βρονταμά
(IV) Ανόρυξη - αξιοποίησης γεώτρησης αρδ. έργου Καλυβιών
(V) Ανόρυξη - αξιοποίησης γεώτρησης αρδ. έργου Παλαιοπαναγιάς
(VI) Επέκταση αρδ. δικτύου Πελλάνας
(VII) Επέκταση αρδ. δικτύου Βελλιών

(ε) Προταθείσες νέες μελέτες έργων για το 3ο Κ.Π.Σ.
(Ι) Υφαλμύρωση περιοχών Μολάων, Ασωπού
(II) Υφαλμύρωση περιοχών περιοχής Γλυκόβρυσης
(ΙΙΙ) Αρδευτικό έργο Καστορείου
(ΙV) Αρδευτικό έργο Φωκίωνα Ζαχαρία (Ανακατασκευή)
(V) Αρδευτικό έργο Μαγούλας (ανακατασκευή)
(VI) Αρδευτικό έργο Γουβών (επέκταση)
(VII) Φράγμα ποταμού Σμήνους
(VIII) Λιμνοδεξαμενή Ελίκας
(VIIII) Λιμνοδεξαμενή Καρυών

ΘΕΜΑ 6ο - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η τοπική οικονομία κατά ένα μέγα μέρος στηρίζεται στην αγροτική οικονομία. Ο Τουρισμός μια από τις δυναμικότερες μορφές οικονομικής δραστηριότητος συμμετέχει κατά ένα μικρό ποσοστό στην διαμόρφωση του τοπικού εισοδήματος. Αυτό βέβαια έρχεται σε αντίφαση με το δεδομένο συγκριτικό πλεονέκτημα της Λακωνίας που όλοι γνωρίζουμε και θα ήτο κουραστική επανάληψη αν το ανέλυα.

Η Νομαρχιακή Αυτ/ση Λακωνίας, όπως ανέφερα πιο πάνω, έχει συντάξει ολοκληρωμένο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ σε ότι αφορά τόσον τους ΣΤΟΧΟΥΣ όσον και τα ΜΕΣΑ που απαιτούνται για την ολοκληρωμένη και ορθολογιστική ανάπτυξη του Νομού.

Δυστυχώς όπως και εσείς γνωρίζετε λόγω του ότι δεν έχουμε ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ, αλλά και διότι δεν μας χορηγούνται οι απαραίτητοι ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ επηρεάζουμε την τουριστική ανάπτυξη με αργούς ρυθμούς. Για να γίνω πιο σαφής πιστεύω ότι από την στιγμή που η Ν.Α. Λακωνίας ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ π.χ. για τον καθορισμό των χρήσεων γης ή για την οριοθέτηση του αιγιαλού και παραλίας δυσχεραίνεται να επηρεάσει τις θετικές εξελίξεις εξασφαλίζοντας θετικό και ασφαλές επενδυτικό περιβάλλον για τους ιδιώτες, που ούτως ή άλλως έχουν τον τελικό κυρίαρχο ρόλο για την τουριστική ανάπτυξη.

Η πολυνομία, η πληθώρα των συναρμοδίων διοικητικών υπηρεσιών που δυστυχώς οι περισσότερες εδρεύουν στην Αθήνα!!! Τα ανεπαρκή οικονομικά και φορολογικά κίνητρα επιτείνουν τα προβλήματα του οιουδήποτε, ιδιώτη επενδυτή.

Από την άλλη πλευρά οι χορηγούμενοι οικονομικοί πόροι είναι λίγοι και έτσι η βελτίωση των έργων υποδομής δεν προχωρεί με τους ρυθμούς που εμείς θέλουμε και επιδιώκουμε με την καθημερινή μας διεκδίκηση από τους αρμόδιους Κυβερνητικούς φορείς.

Οι προτάσεις της Ν.Α. Λακωνίας για τα ενταχθησόμενα έργα στο 3ο ΚΠΣ αν γίνουν δεκτές εξασφαλίζουν πολύ καλές προϋποθέσεις για την τουριστική ανάπτυξη.

Θεωρώ επιτακτική την ανάγκη ανάληψης σταυροφορίας για την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για αναπτυξιακές επενδυτικές δραστηριότητες στον Τουριστικό τομέα.

Παρά ταύτα το εκπληκτικό φυσικό περιβάλλον και η ποιότητα του περιβάλλοντος ήδη επέτρεπαν την λειτουργία μικρών μεν αλλά ιδιαιτέρως αξιόλογων του τουριστικών μονάδων στη Νεάπολη, το Γύθειο, την Μονεμβασία, την Μάνη κ.λ.π. που διαφημίζουν τον τόπο μας και συμβάλουν αποφασιστικά στην τουριστική ανάπτυξή του. Επιπροσθέτως πιο παλιές τουριστικές επιχειρήσεις, εκσυγχρονίζονται κατά θαυμάσιο τρόπο και παρά τις δυσχέρειες που ανέφερα πιο πάνω συμβάλουν και αυτές μέσα από την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών στην τουριστική ανάπτυξη.

Βασικός μας στόχος άκρως περιληπτικά πρέπει να είναι η δημιουργία και αξιοποίηση υποδομών που να υποβοηθούν:

(α) την ΗΠΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ώστε να διαφυλάξουμε το εξαιρετικής ποιότητας περιβάλλον της Λακωνίας
(β) τις ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ που εξυπηρετούν την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε αρμονική ανάπτυξη τόσον θερινού και χειμερινού, όσον και θαλάσσιου και ορεινού τουρισμού.

Κλείνω την τοποθέτησή μου στο ερώτημα αυτό κάνοντας αναφορά στην εξαιρετική δουλεία που έγινε από την Νομαρχία Λακωνίας σε ότι αφορά την τουριστική προβολή του Νομού. Οι εκδόσεις που έγιναν, η συμμετοχή μας στο σύνολο σχεδόν των τουριστικών εκθέσεων με το υλικό αυτό και η αρίστη συνεργασία μας με τους επιχειρηματίες των τουριστικών δραστηριοτήτων δημιούργησαν μια σταθερή και μόνιμη πλέον βάση για την τουριστική μας προβολή.

ΘΕΜΑ 7ο - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

Η ίδρυση και λειτουργία Πανεπιστημίου ήτο πάγιο αίτημα της Λακωνικής Κοινωνίας αλλά και των τοπικών φορέων, επί πολλές δεκαετίες και τούτο διότι:

(1) Αποτελεί ισχυρό οικονομικό φορέα που επενδύει, αγοράζει,. πληρώνει και απασχολεί.
(2) Κινητοποιεί τις τοπικές, επιχειρηματικές δυνάμεις και αποτελεί μόνιμη πηγή πληροφοριών για τις εθνικές και παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις.
3) Συμβάλει στον εκσυγχρονισμό .και την αύξηση της παραγωγικότητας του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και ειδικότερα της Νομαρχιακής Αυτ/σης και της Τοπικής Αυτ/σης.
4) Αποτελεί τον κύριο φορέα ανάπτυξης έρευνας και πληροφόρησης, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ)
5) Αίρει την αδικία πολλών χρόνων για την περιοχή μας.

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λακωνίας, από το 1995 , με ομόφωνες αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου απαιτούσε και διεκδικούσε την ίδρυση Πανεπιστημίου.

Ήδη μετά την προ έτους δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος ίδρυσης Πανεπιστημίου στην Πελοπόννησο και τον ορισμό από τον Υπουργό Παιδείας της προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής αυτού, η Νομαρχία Λακωνίας με επανειλημμένα έγγραφα αιτήματα και προσωπικές παραστάσεις του Νομάρχη πιέζει για την γρήγορη την δίκαιη και την ορθολογιστική ανάπτυξη του Πανεπιστημίου. Οι ΘΕΣΕΙΣ αλλά και οι ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ μας περιγράφονται περιληπτικά ως ακολούθως:

1) Συνεργασία με το σύνολο των τοπικών φορέων γιατί ένα Πανεπιστήμιο είναι πριν και πάνω απ’ όλα ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ και όχι στείρα κρατική διαδικασία.

2) Αποκλεισμός στην πλειοδοσία υποβολής αιτημάτων από αναρμόδιους 'φορείς που κινούνται στην λογική ΤΟΠΙΚΙΣΤΙΚΩΝ ρυθμίσεων και στηρίζουν ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ παρωχημένων εποχών.

3) Δημιουργία ενός σύγχρονου Πανεπιστημίου που θα συμβάλει στην πρόοδο της επιστήμης και της έρευνας στην παροχή γνώσης και παιδείας αλλά και στην προώθηση της Κοινωνικής και Οικονομικής ευημερίας και προόδου, δια του αναπτυξιακού του ρόλου

4) Συμμετοχή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λακωνίας στις διαδικασίες καθορισμού κύκλου σπουδών, μετά την υποβολή στον Υπουργό Παιδείας της σχετικής εισηγητικής πρότασης της Διοικούσας επιτροπής. Ταυτοχρόνως επιτακτική είναι η ανάγκη της συμμετοχής μας στις διαδικασίες χωροθέτησης των σχολών στις πρωτεύουσες των Νομών.

Για το σκοπό αυτό ήδη υπάρχουν επεξεργασμένες θέσεις της Ν.Α. Λακωνίας έπειτα από αποφάσεις του Ν.Σ.

5) Καθορισμός χρονικών προθεσμιών για την ολοκλήρωση του έργου της προσωρινής Διοικούσης Επιτροπής.

6) Η Νομαρχία Λακωνίας ήδη εγγράφως ζήτησε τη δημιουργία και. λειτουργία τεσσάρων σχολών δηλαδή:

(α) Σχολή Βυζαντινών Σπουδών (Αρχαιολογική σχολή)
(β) Γεωργική σχολή
(γ) Σχολή Φυσικής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ)
(δ) Τ.Ε.Ι.

στη Βάση της παλαιάς μελέτης του Ινστιτούτου Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου που χρηματοδοτήθηκε από την Νομαρχία Αρκαδίας το 1990 η οποία βεβαίως χρήζει επικαιροποίησης. Η διεκδίκηση αυτή στηρίζεται στα τοπικά πλεονεκτήματα που ήδη αναφέρθηκαν.

7) Η Νομαρχία Λακωνίας εξασφάλισε κατ' αρχάς έπειτα από παραχώρηση του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας (Ε.Ι.Ν.,) τον χώρο της Μαθητικής Εστίας για την στέγαση Πανεπιστημιακών Σχολών.

Ήδη ζήτησε δε από την ΓΓΠΠ την σύνταξη της σχετικής μελέτης και από το Υπουργείο Παιδείας την ένταξη του έργου κατασκευής κτιρίων από το Εθνικό Σκέλος του 3ου ΚΠΣ, έπειτα βεβαίως από την οριστικοποίηση της απόφασης για τις σχολές που θα λειτουργήσουν στη Σπάρτη.

Τελικά θεωρώ ως ΠΡΩΤΙΣΤΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ την λειτουργία Πανεπιστημιακών σχολών στη Λακωνία.


Πρόεδρος Π.Ε.Γ.Μ. ] Παλλακωνική Ένωση ] Εν. Απ. Μανιατών ] κ. Τζαννετάκης ] Δ. Πειραιά ] [ Ν.Α. Λακωνίας ] Ν.Α. Μεσσηνίας ] Δ. Αβίας ] Δ. Λεύκτρου ] Δ. Γυθείου ] κ. Κουτσιλιέρης ] κ. Σαΐτας ] κ. Σ. Καλαντζάκου ] κ.Π. Σκανδαλάκης ] κ. Παν. Μελάς ] Αν. Νομ. Πειραιά ] κ. Γεωργόπουλος ] Σύλλογος ΚΡΑΝΑΗ ] Σύλλογος ΔΙΡΟΣ ] κ Κοκκινάκης ] Ψήφισμα ] Δελτίο Τύπου ]