
Επικοινωνία
| |
Λούπινα
Από
τους αρχαίους χρόνους ανάμεσα στα
άγρια χορταρικά έπαιζε σημαντικό ρόλο
και το Λούπινο, σαν τροφή για τους
ανθρώπους και για τα ζώα. Ο
Διοσκουρίδης, θεμελιωτής της
φαρμακολογίας, ξεχώριζε δύο είδη
λούπινα, ένα γλυκό και ένα πικρό, που
είχαν και τα δύο θρεπτικές ιδιότητες.
Ο Αθηναίος
λέει ότι τα λούπινα είναι, σαν τα
ρεβίθια, μια τροφή για τους
πεινασμένους. Ακόμη και στον 19ο αιώνα,
οι κάτοικοι της Μάνης, που ξεχώριζαν
για τη φτώχεια τους, ήταν γνωστοί σαν «λουπινοφάγοι».
|
Για
την πικρή γεύση του λούπινου υπάρχει
μια ιστορία που αποδίδεται στον Ζήνωνα
από το Κίτιο, που ήταν ο θεμελιωτής της
Στωικής σχολής. Σύμφωνα με αυτή την
ιστορία, ο Ζήνων σύγκρινε τον εαυτό του
με ένα λούπινο που ξεπικραίνει όταν
μουσκεύει σε υγρό, όπως και ο ίδιος
γινόταν πιο ευγενικός όταν έπινε κρασί.
Τα λούπινα
ήταν και η ειδική τροφή των επισκεπτών
του Νεκρομαντείου στον Αχέρωντα, σαν
προετοιμασία για την επικοινωνία τους
με τους νεκρούς. Ορισμένα αλκαλοειδή,
που περιέχουν τα λούπινα, προκαλούν
έκσταση και ελλάτωση των αισθήσεων,
όπως το ήθελαν οι μάντεις για να
επιτύχουν την επικοινωνία με τις ψυχές
των πεθαμένων.
|
Στα
χωριά της Μάνης η σπορά του λούπινου
γινόταν τον Νοέμβριο και η συγκομιδή
τον Ιούλιο μήνα. Διαμορφωνόταν στο
χωράφι ένας χώρος σαν αλώνι και εκεί
γινόταν το «κοπάνισμα» με διχάλια για
να απελευθερωθεί ο καρπός από το φλοιό,
ακολουθούσε το λίκνισμα για να
ξεχωρίσει ο καρπός και στη συνέχεια η
μεταφορά του στο σπίτι. Τον Αύγουστο σε
καζάνια πλάι στη θάλασσα έβραζαν τα
λούπινα τα έβαζαν σε λιναρένιες
σακκούλες και επί οκτώ ημέρες
παρέμεναν οι σακούλες με τα λούπινα στη
θάλασσα, ώστε να ξεπικρίσουν. Στη
συνέχεια τα άπλωναν στη γη να ξεραθούν
με τη βοήθεια του ήλιου και τα
αποθήκευαν.
Οι φλοιοί, τα
τσόφλια, τα «λουβιά» όπως τα ονομάζουν
αποτελούσαν τροφή για τα αιγοπρόβατα.
Υπάρχουν μερικοί λάτρεις του λούπινου
που καλλιεργούν ακόμη. Τα λούπινα είναι
πολύ νόστιμη τροφή σε χλωρή μορφή, δηλ.
μόλις ξεπικρίσουν και χωρίς να
ξεραθούν στον ήλιο.
Από τη
περιοδική έκδοση με τίτλο «Ο ΠΥΡΓΟΣ
ΛΕΥΚΤΡΟΥ», του Συλλόγου Πυργιανών
Μεσσηνιακής Μάνης «Ο Άγιος Γεώργιος»,Ιούλιος-Δεκέμβριος
1996, έτος 15ο, αρ.φ. 42. |

[ Γλωσσικό ιδίωμα Μάνης ] [ Μανιάτικα Επίθετα ] [ Γαμήλια έθιμα ] [ Το Προξενιό ] [ Ο Γάμος ] [ Μανιάτικη Φορεσιά ] [ Η Σύγκρια ] [ Χοροί ] [ Γδικιωμός ή Βεντέτα ] [ Το Ψυχικό ] [ Το Στρατιωτικό ] [ Ο Πούρος ] [ Η Σβεντούρα ] [ Βασιλίκι και Φούσκα ] [ Χριστ/κα Έθιμα ] [ Μανιάτικα Λαλάγγια ] [ Πάσχα στη Μάνη ] [ Παραμύθια ] [ Λητριβεία ] [ Κυνήγι Ορτυκιών ] [ Φάκλα και Πυροφάνι ] [ Γιουρτάρι ] [ Πεζιόβολος ] [ Λινάρι ] [ Λούπινα ] [ Χαρούπια ] [ Βελανιδιά ] [ Μπακαλιάρος ] [ Θρύλοι Τσερίων ] [ Μανιάτικη Σταφίδα ] [ Λαγκάδι Φονιά ] [ Μήνες Ελλήνων ] [ Μήνες Μανιατών ] [ Εργασίες Μανιατισσών ] [ Η Κυρούλα μας ] [ Ο Πάλυρος ] [ Σιγκ - Σιγκ Α' ] [ Τσίχλα & Βατοπούλι ] [ Νεράϊδα & Μαυρ/λαίοι ] [ Οι Αποκριές ] [ Μέλανας Ζωμός ] [ Ο Χαραλάμπης ] |